top of page

NYHETER  KOMMUN & FÖRVALTNING                                                               Kommentera artikel Skicka nyheter/pressrelease

Nacka kommun och Luleå tekniska universitet lanserar en ny modell för lärarutbildning

Nackas kommunala skolor och Luleå tekniska universitet har tagit fram en innovativ modell för en praktiknära lärarutbildning. Redan från start ska studenterna få praktisk klassrumserfarenhet, ingå i en skolas arbetslag och få vägledning av handledare som stöttar genom hela utbildningen. 

Just nu pågår ett intensivt arbete i Nackas kommunala skolor med att sjösätta en ny modell för en grundlärarutbildning årskurs 4–6 som ska starta hösten 2025 i samarbete med Luleå tekniska universitet. Utbildningen kommer att vara på distans men studenterna ska tillbringa betydande tid i klassrum under ledning av erfarna lärare samtidigt som de får stöd från både skolans och universitetets handledare.

- Genom ett nära samarbete mellan skolan och universitetet kommer de blivande lärarna att få en mer relevant och direkt tillämpar utbildning. Studenterna ska vara med i skolans verksamhet en dag i veckan utöver den verksamhetsförlagda utbildningen. De kommer även få tillgång till en arbetsplats för att kunna studera och ha närhet till handledare och lärarkollegiet. När de examineras ska de vara väl förberedda för yrket och ha en djup förståelse för skolvärldens verklighet, säger Britta Wikman, rektor för Saltsjöbadens rektorsområde.

Nu presenteras modellen för den praktiknära lärarutbildningen vid en konferens för skolledare i Nackas kommunala skolor. Då berättar Britta Wikman om hur utbildningen ska implementeras lokalt och Maria Johansson, prefekt vid Luleå tekniska universitet, om samarbetet med Nacka.

- Vi ser att denna satsning kommer att ge oss som lärosäte en möjlighet att utmana strukturer för lärarutbildning för att hitta andra vägar att ge våra lärarstudenter den praktiska erfarenheten som behövs för att bli framgångsrika i klassrummet. Att göra detta tillsammans med en kommun som vi har haft lång samverkan med ger en stabil grund för att utveckla nya metoder. Genom att arbeta sida vid sida med erfarna lärare redan under utbildningen tror vi att studenterna på ett annat sätt kan utveckla de färdigheter som krävs för att hantera de utmaningar som dagens lärare möter, berättar Maria Johansson.

På konferensen kommer även Kampei Hayashi, professor vid Shinshu University i Japan och gästforskare vid Uppsala universitet, att dela med sig av sin forskning om lärarutbildningar världen över. Medverkar gör även Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka kommun, och Einar Fransson, produktionsdirektör och skolchef för Nackas kommunala skolor.

- Vi som framgångsrik skolkommun är väldigt glada över att vi kan bidra till att utveckla lärarutbildningen så att den kommer närmare skolans vardag. Vi är väl rustade för att ta emot studenter och de kommer att få en unik placering på en skola där hela lärarkollegiet under många år arbetat med forskningsmetodologi för att utveckla en undervisning som vilar på vetenskaplig grund, säger Einar Fransson.

ata logo.jpg
ata logo 2.jpg

__ANNONSER___________________

rättvik front.jpg
Söderköping front.jpg
kristianstad front.jpg
mariestad front.jpg
vårgårda front.jpg
sigtuna front.jpg
göteborg front.jpg
östersund front.jpg
herrljunga räddningstjänsten.jpg
lerum front.jpg
stenungsund front.jpg
färgelanda front.jpg
mörbylånga front.jpg
hedemora front.jpg
haparanda front.jpg
kramforsfront.jpg
eksjö front.jpg
karlskrona front.jpg
laholm miljö.jpg
Degerfors Service.jpg
älvsbyn front.jpg
Hylte barn och ungdom.jpg
flexator.gif
eksjö front.jpg
malmö stad front.jpg
kungalvfront.jpg
lidköping front.jpg
härryda vatten front.jpg
torsås bildning front.jpg
lidköping teknisk service.jpg
sala front.jpg
kil front.jpg
kinda front.jpg
sandviken front.jpg
bottom of page