SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                  FÖLJ OSS PÅ TWITTER OCH FACEBOOK FÖR FLER NYHETER    twitter    fb front                               
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri Kommun och Förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och Motor Teknik och IT Ekonomi och Finans

 

 

dematic

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

  

Svenska folket ger toppbetyg till kommunernas service

 

Svenska folket ger toppbetyg till kommunernas service

   

Sveriges invånare ger tummen upp till medborgarservicen från landets kommuner. Under pandemin har servicen från kommunerna förbättrats rejält på flera punkter, framför allt när det kommer till kontaktcentrens bemötande, väntetider, digitala tjänster och kommunala verksamheter. Det visar Brilliant Futures årliga rapport, Medborgarpulsen, som kartlägger medborgarnas upplevelse av servicen från kommunernas kontaktcenter.

 

Ny data från Brilliant Future som är baserad på drygt 20 000 svarskommentarer visar att landets invånare är nöjda med medborgarservicen från Sveriges kommuner. 85 procent av svaren som rör bemötandet från kommunernas kontaktcenter är positiva, vilket är en ökning med sex procentenheter jämfört med året innan coronapandemin. Medborgarnas inställning till kommunernas väntetider har gått framåt med 18 procentenheter under pandemin och totalt är 75 procent av svarskommentarerna positiva till väntetiderna.

 

-Syftet med kartläggningen är att bidra till bättre medborgarservice i hela landet. Att allt fler kommuner väljer att arbeta strategiskt för att kartlägga sin medborgarservice och samla in feedback från invånarna är ett viktigt steg mot mer medborgardrivna organisationer. Med hjälp av data kan de lättare navigera och agera - särskilt i dessa prövande kristider, säger Helena Frennmark, Affärsområdeschef Offentlig sektor på Brilliant Future.

 

54 procent av svarskommentarerna är positiva till kommunernas digitala tjänster, ett område som tog stora kliv framåt och förbättrades med 20 procentenheter under 2020. När det kommer till kommunala verksamheter är 49 procent av svarskommentarerna positiva, vilket är en ökning med 11 procentenheter jämfört med 2019.

 

Det har hänt mycket på den här fronten bara under det senaste året och på grund av coronapandemin har många kommuner mer eller mindre tvingats till att lägga mer fokus på att förbättra sina digitala och kommunala tjänster. Men kartläggningen visar också att nästan hälften av Sveriges invånare inte är positiva till de digitala och kommunala tjänsterna. Många kommuner runt om i landet behöver satsa ännu mer på att utveckla dessa områden, säger Helena Frennmark, Affärsområdeschef Offentlig sektor på Brilliant.

 

Om Medborgarpulsen

  • Brilliant Future Sverige kartlägger årligen medborgarnas upplevelse av hur kontaktcentren i Sveriges kommuner hanterar den kommunala medborgarservicen.
  • Kartläggningen är genomförd i 33 svenska kommuner och totalt har 20 740 kommentarer från medborgare över hela Sverige analyserats.
  • Kartläggningen är baserad på fem områden: digitala tjänster, väntetid, kommunvägledarens bemötande, kommunala tjänster och allmän upplevelse.

Källa: Brilliant Future

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

__ANNONS___________________________

 

santasalo

 

jehander

 

huddinge stål

 

sbs

 

hyrex

 

eldon

 

jämställdhetsmyndigheten front

 

gentekniknämnden

 

autoliv front

 

structor

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 

norwegian

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.