SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                  FÖLJ OSS PÅ TWITTER OCH FACEBOOK FÖR FLER NYHETER    twitter    fb front                               
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri Kommun och Förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och Motor Teknik och IT Ekonomi och Finans

 

 

dematic

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

Mot en post-pandemisk 20-talsyra?

 

Mot en post-pandemisk 20-talsyra?

 

   

Ungefär hälften av de vuxna svenskarna är nu vaccinerade med minst en dos och smittspridningen minskar. Det får många att återvända till kontor, butiker och restauranger, vilket lyfter såväl ekonomin som konsumtionen. HUI justerar därför upp BNP-prognosen till 3,1 procent i fasta priser för 2021.

 

Vaccineringen och de restriktionslättnader den möjliggör är avgörande för återhämtningen. Optimismen är just nu stark inom allt från handeln och tillverkningsindustrin till börsen och bostadsmarknaden, möjligen lite väl stark. För hårt pressade sektorer som beklädnad, restauranger, transporter och resor är det långt kvar till nivåerna före pandemin, men ljuset i tunneln är förstås mycket glädjande, säger Ola Nevander, analytiker på HUI Research.

 

Sällanköpsvaruhandeln har haft en starkare tillväxt än väntat under årets inledning. Prognosen för 2021 höjs därför till 3,5 procent i löpande priser. Dagligvaruhandeln påverkas däremot negativt av restaurangkonsumtionens uppsving, utebliven gränshandel och sjunkande befolkningstillväxt. Prognosen för 2021 sänks därför till 2,0 procent i löpande priser.

 

Framöver kommer pendeln att svänga tillbaka från varor till tjänster och från saker man konsumerar i hemmet till sådant man konsumerar i sociala sammanhang. Men det tar tid och kategorier som byggvaror, sport och möbler går än så länge urstarkt. Överlag ser 2021 ut att bli ett bra år för detaljhandeln, avslutar Ola Nevander.

 

Procentuell tillväxt i svensk ekonomi, tidigare prognoser inom parentes

Utfall 2020

Prognos 2021

Prognos 2022

BNP (fasta priser)

-2,8

3,1 (2,7)

3,2 (3,7)

Hushållens konsumtion (fasta priser)

-4,8

3,6 (3,1)

4,0 (4,2)

Total detaljhandel (löpande priser)

3,5

3,0 (2,5)

2,0

Dagligvaruhandel (exklusive Systembolaget, löpande priser)

2,9

2,0 (2,5)

2,5

Sällanköpsvaruhandel (löpande priser)

2,9

3,5 (2,5)

2,0

 

För frågor om rapporten, information och prenumerationsförfrågningar:

 

Ola Nevander
Samhällsekonomisk analytiker


073-407 69 18


ola.nevander@hui.se

 

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

__ANNONS___________________________

 

santasalo

 

jehander

 

huddinge stål

 

sbs

 

hyrex

 

eldon

 

jämställdhetsmyndigheten front

 

gentekniknämnden

 

autoliv front

 

structor

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 

norwegian

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.