SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                                            FÖLJ OSS PÅ TWITTER FÖR FLER NYHETER twitter
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri kommun och förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och motor Teknik Ekonomi och finans

 

 

eab

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

En klar majoritet av svenska ungdomar vill att Sverige stannar i EU

 

I en ny undersökning från TUI Foundation och YouGov framgår det att svenskar är mer intresserade av såväl politik som EU än resten av EU-medborgare. En majoritet (61 %) av svenska ungdomar vill att Sverige stannar i EU.

 

Nu presenterar TUI och YouGov en undersökning bland medborgare i medlemsstaterna där man mäter pulsen på det politiska intresset och inställningen till EU. Det svenska deltagandet lämnar blandade besked.

 

En majoritet (61 %) av svenska ungdomar vill att Sverige stannar i EU. Majoriteten kan dock betraktas som svag med hänsyn till att där numera inte finns något riksdagsparti som aktivt driver frågan om att gå ur EU inom snar framtid.

De unga svenskarna har däremot en mer negativ inställning till euron. Bland unga svenskar uppfattar en knapp tredjedel (32 %) en gemensam valuta inom regionen som ett hot.

 

I Sverige har man nyligen gått igenom ett valår och ett utdraget efterskalv i form av en komplicerad regeringsbildning. Ett positivt besked från svenskt perspektiv visar sig i undersökningens jämförelser vad gäller övergripande politiskt intresse, där svenskar visar sig vara mer intresserade av politik än övriga EU-medlemsstater.

 

Undersökningen visar att den yngre generationen européer är dedikerade till det europeiska politiska projektet, samtidigt som de skickar en tydlig signal om att vilja få gehör. Många unga människor vill engagera sig i ett gemensamt samarbete mellan olika länder, men de har lågt förtroende till att detta kan genomföras. Därför är det också viktigt att involvera den yngre publiken i det internationella samtalet om samarbete, sägerMagnus Hüttenberend, ansvarig för digital kommunikation på TUI.

 

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

--ANNONS___________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

finja bemix front

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.