SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                                            FÖLJ OSS PÅ TWITTER FÖR FLER NYHETER twitter
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri kommun och förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och motor Teknik Ekonomi och finans

 

 

eab

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

Bilburen lågprishandel och stadsdelscentrum är årets vinnare

 

En ny rapport från HUI Research visar att trots butiksstängningar går vissa köpcentrum riktigt bra. Externt belägna storbutikscentrum och outletcentrum står sig hyggligt mot e-handeln, men också urbana stadsdelscentrum som erbjuder ett noga utvalt utbud nära hemmet utvecklas bra.

 

HUI har i samarbete med Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) genomfört en analys av Sveriges köpcentrum och handelsområden som publiceras i rapporten ”Svenska Köpcentrum 2020”. Rapporten innehåller en ingående analys av utvecklingen i olika typer av köpcentrum.

 

Rapportens slutsats är att olika slags köpcentrum har helt olika omsättningsutveckling. Citygallerior och bostadsområdescentrum backade med 3 procent vardera medan externcentrum backade med 1 procent. Bland vinnarna finns storbutikscentrum och outletcentrum med en omsättningsökning om 7 respektive 4 procent. Även urbana stadsdelscentrum och handelsområden hade en stark utveckling med 3 procent.

 

- Svenskarnas dragning till lågpriskoncept har gjort bilburen lågprishandel till årets vinnare. På andraplatsen har vi urbana stadsdelscentrum som erbjuder ett väl utvalt utbud nära hemmet, säger Monica Bruvik, Senior Retail Analyst, HUI Research.

 

Rapporten beskriver också hur köpcentrum och butikskoncept just nu transformeras för att erbjuda en större nytta för konsumenterna i en tid när detaljhandeln genomgår en stor förändring. Framtidssatsningar görs på allt från dagligvaror och lågpris till varumärkesbutiker och cirkulära koncept.

 

- Hyresgästmixen på olika destinationer justeras kontinuerligt för att utbudet skall vara anpassat till konsumentbeteendet, vilket nu förändras i allt snabbare takt, säger Kajsa Hernell, VD NCSC.

 

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

--ANNONS___________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

finja bemix front

 

tåg i bergslagen

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.