SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                  FÖLJ OSS PÅ TWITTER OCH FACEBOOK FÖR FLER NYHETER    twitter    fb front                               
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri Kommun och Förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och Motor Teknik och IT Ekonomi och Finans

 

 

streambim

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

Svenskar skeptiska till smarta städer visar global undersökning

 

 

En rapport från Capgemini Research Institute visar att svenskar är ovilliga att betala mer för smarta tjänster i sina städer. Samtidigt visar rapporten, “Street Smart: Putting the citizen at the center of Smart City initiatives,” att svenska städer ligger långt framme när det gäller planer och visioner för att erbjuda medborgare smarta tjänster. 31 procent av svenska beslutsfattare som tillfrågats i studien har redan sådana planer på plats. Det ska jämföras med den globala siffran 22 procent.

 

Samtidigt som svenska beslutsfattare förbereder nya smarta tjänster så ligger medborgarnas vilja att betala i botten på den internationella listan som omfattar tio undersökta länder. Även om svenskar förväntar sig utveckling och bättre service genom smarta tjänster är det endast två av tio svenskar som kan tänka sig att betala extra för detta.

 

Endast 45 procent av svenskar tror att smart teknik kan ge positiva hållbarhetseffekter för staden, samtidigt som 42 procent ändå tror att samhällsservice kan förbättras genom denna typ av initiativ. Även dessa två värden ligger i botten i den internationella undersökningen där genomsnittet är 58 procent, respektive 57 procent för dessa två frågor.

 

Rapporten indikerar att det kan finnas anledning för svenska städer och kommuner att utveckla dialogen med sina medborgare och samarbeta med fler aktörer än vad de gör idag. Det finns skillnader mellan vad medborgare efterfrågar och vad som beslutsfattare ser som prioriterade områden för utveckling av smarta tjänster. I Sverige är det främst lösningar som underlättar trafik och transporter, effektiviserar användning av vatten och energi samt ökar trygghet och säkerhet, som medborgarna efterfrågar.

 

Svenska städer och kommuner måste kommunicera den smarta stadens fördelar på ett sådant sätt att medborgarna ser och uppskattar värdet av den.” säger Lars Kullberg, affärsområdeschef för offentlig sektor på Capgemini. ”Vi ser också att beslutsfattare inte alltid prioriterar utveckling inom de områden där medborgare upplever problem eller efterfrågar lösningar för att trivas bättre i sin stad.”

 

Den globala rapporten från Capgemini baseras på intervjuer med 10 000 medborgare och 300 beslutsfattare i 10 länder och 58 städer. Den visar vilka typer av smarta lösningar som medborgare efterfrågar samt vilken betydelse dessa lösningar har för att staden ska uppfattas som attraktiv. I rapporten säger i genomsnitt 40 procent av de tillfrågade medborgarna att de i framtiden kan komma att lämna staden de bor i på grund av ett antal upplevda frustrationer, inklusive digitala sådana. Studien visar också att medborgare som använder smarta samhällstjänster upplever en högre livskvalitet i staden, jämfört med de som inte använder smarta tjänster.

Nyckelresultat för Sverige:

  • Svenska beslutsfattare ligger i framkant när det gäller visioner och planer
  • Svenska medborgare vill ha tillgång till smarta tjänster, men vill inte betala extra för dessa
  • En smartare stad är bättre på att attrahera investeringar och högkvalificerad arbetskraft – säger 65 procent av de svenska beslutsfattarna och 53 procent av medborgarna.

För att läsa hela rapporten med rekommendationer, klicka här.

 

Metod

Studien som genomförts av Capgemini Research Institute är global och inkluderar intervjuer med fler än 10 000 invånare i 58 städer. Samtidigt har också fler än 300 beslutsfattare intervjuats. Totalt omfattar studien 10 länder, inklusive USA, UK, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Italien, Spanien, Sverige, Indien och Singapore.

 

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

--ANNONS___________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

jämställdhetsmyndigheten front

 

svepark

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.