SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                                            FÖLJ OSS PÅ TWITTER FÖR FLER NYHETER twitter
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri kommun och förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och motor Teknik Ekonomi och finans

 

 

eab

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

Restaurangerna spås fortsätta ta andelar från dagligvaruhandeln

 

 

Lågprisvaruhus, apotek och restauranger är de dagligvarukanaler som spås ha starkast tillväxt under de kommande åren. Uteätandet fortsätter därmed ta andelar från dagligvaruhandeln.

 

Totalmarknaden för dagligvaror inklusive restauranger omsätter idag närmare 545 miljarder och står för en dryg fjärdedel av den privata konsumtionen i Sverige. Dagligvaru­handeln är den största kanalen på dagligvarumarknaden och har en andel på cirka 56 procent.

 

Den historiska utvecklingen från år 2000 till 2018 visar att dagligvaruinköpen (inklusive restaurang) ökat sin andel av hushållens konsumtionsutgifter från cirka 23% till nästan 26%. Dagligvaruhandelns andel har minskat åtta procentenheter från drygt 64% år 2000 till drygt 56% 2018. Restaurangerna har istället ökat med sex procentenheter från drygt 19% till 25% under samma period, och därmed tagit betydande andelar från dagligvaruhandeln.

Blickar vi istället framåt, mot år 2023, väntas dagligvarumarknaden växa med i genomsnitt 3,3% per år i löpande priser.

 

DLFs prognos för dagligvarumarknadens omsättning år 2023 ligger på 640 miljarder. De totala konsumtionsutgifterna väntas växa med i genomsnitt 3,7% under samma period. Dagligvaruhandeln väntas växa med 2,9% per år medan restaurangerna väntas växa med 4%, det vill säga något snabbare än marknaden som helhet. Restaurangernas tillväxt förklaras bland annat av en ökad turism samt en fortsatt hög prisökningstakt.

 

Lågprisvaruhusen är den kanal som spås växa allra snabbast med sina 5,8%, till stor del drivet av hög tillväxt för nyare aktörer som Dollarstore och Normal. Tillväxtprognosen för Apoteken ligger på 5,6% där en förväntad hög tillväxt för handelsvaror som exempelvis hudvård, kosmetik och hälsokost är förklaringen.

 

Det framgår av DLFs rapport Marknadsutsikter 2023, som producerats av Marketing Clinic och som prognostiserar marknadsutvecklingen och framtidens kanallandskap för dagligvaror i Sverige fram till år 2023.

 

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

--ANNONS___________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.