SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS      |      SKICKA PRESSRELEASE                 
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta | 

                     

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri kommun och förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och motor Teknik Ekonomi och finans

 

 

 

 

 

 

| NYHETER TRANSPORT                                                                                                         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease     

        

 

Stärk kunderna för mer hållbara transporter i e-handeln

 

 

Krav på e-handelsföretag att redovisa klimatpåverkan från olika fraktalternativ och stöd konsumenterna att välja mer hållbara transporter i sin e-handel. Det är några av de åtgärder som Trafikanalys lyfter fram i ett regeringsuppdrag om hur e-handelns transporter kan effektiviseras.

 

Utvecklingen av e-handeln har varit väldigt kraftig, med en nära nog fyrdubblad omsättning på tio år, och en fortsatt tillväxt. Mot bakgrund av detta, och med tanke på nationella mål om minskad klimatpåverkan från transportsektorn, har regeringen gett i uppdrag till Trafikanalys att analysera de transporter som genereras av e-handeln.

 

- En viktig förändring med e-handeln är att privatpersoner blir en direkt aktör i godstransport-systemet. Som e-handelskunder kan de välja hur och var varorna ska levereras, och hur snabbt det ska gå. Samtidigt har kunderna ofta väldigt begränsade möjligheter att avgöra vilka miljöeffekter olika leveransalternativ får, säger Camilla Hållén, projektledare vid Trafikanalys.

 

Trafikanalys föreslår därför att regeringen överväger om och hur krav kan ställas på,

att e-handelsföretag låter mer miljövänliga leveransalternativ vara ”förvalda”, så att kunden aktivt måste välja bort ett sådant alternativ,

att e-handelsföretagen ger kunderna information om miljöpåverkan från olika leveransalternativ,

Regeringen bör även överväga att ge Konsumentverket i uppdrag att ge information till e-handelskonsumenter om hur de kan e-handla mer hållbart.

Trafikanalys ser också ett behov av att samordna branschens aktörer kring åtgärder för mer hållbara
e-handelstransporter. En möjlighet är att ta fram en ”färdplan” som liknar de som har presenterats av olika branscher inom regeringens initiativ ”Fossilfritt Sverige”.

 

- Tanken är att staten tar initiativ till en färdplan, men att e-handelsbranschen och paketdistributörer bjuds in för att arbeta fram planen och som de sedan gemensamt kan stå bakom och genomföra, säger Camilla Hållén.

Det finns fortsatta problem med ineffektiva förpackningar och omfattande returer inom e-handeln. Branschen arbetar med att komma till rätta med problemen, men är ännu inte i mål med det arbetet. Staten behöver fortsatt följa utvecklingen på dessa områden och om utvecklingen inte går åt rätt håll kan olika styrmedel behöva övervägas.

 
 
ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Transport

 

 

 

 

__ANNONS__________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.