SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                  FÖLJ OSS PÅ TWITTER OCH FACEBOOK FÖR FLER NYHETER    twitter    fb front                               
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri Kommun och Förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och Motor Teknik och IT Ekonomi och Finans

 

 

streambim

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

Företagare har betygsatt servicen i Osby kommun

 

I den landsomfattande undersökningen Insikt får Osby kommun betyget 70 av 100. Kommunen sjunker därmed i rankingen av service till företagare från året innan.

 

Insikt bygger på Nöjd Kund-Index (NKI) och mäter kvaliteten i kommunernas service. Det sammanvägda betyget för Osby kommuns index är 70 av 100 möjliga, jämfört med 79 året före.

 

Högst betyg ges för bemötande, med ett index på 79. Störst utmaningar bedöms ligga inom miljö- och hälsoskydd, som ges 64 i index.

– Ett bra företagsklimat är viktigt för att företag ska kunna utvecklas här, och avgörande för jobben i vår kommun. Vi är tacksamma för alla företag som tar sig tid att besvara denna omfattande enkät och på det sättet visar oss vad vi behöver förändra. Nu behöver vi fortsätta jobba över gränserna, både internt och externt, för att tillsammans åstadkomma förändring och vända trenden uppåt igen, säger kommunstyrelsens ordförande Niklas Larsson (C ).

 

 

"Glädjande nog har vi höga index på byggsidan, även om trenden är negativ"

 

 

– Miljö- och byggenheten hade stor personalomsättning under 2019, vilket återspeglas i resultatet. Glädjande nog har vi höga index på byggsidan, även om trenden är negativ.

 

På miljösidan är trenden positiv, men vi har några områden som ska förbättras. Förändringsarbete med en ökad digitalisering av arbetsflöden och en förändrad organisation på byggsidan initierades hösten 2019 och fortsätter under året, säger miljö- och byggchef Håkan Bergknut.

Efter mätningen, som genomfördes för nästintill ett år sedan, lanserades bland annat en digital service för bygglov för att underlätta ansökningarna. Under detta år arbetar man vidare med digitalisering även på miljösidan.

 

Svarsfrekvensen i undersökningen uppgår denna gång till 64 procent och bygger på svar från företag som haft ärenden hos kommunen under 2019. Enkäten innehåller 40 frågor inom olika områden och nu väntar ett arbete med att skapa djupare förståelse inom respektive område. Utifrån detta tas förbättringsåtgärder fram för att utveckla samarbetet med näringslivet.

Om undersökningen

 

Insikt bygger på analysmodellen Nöjd Kund-Index (NKI) och mäter kvaliteten i kommunernas service inom sex verksamhetsområden där kommunerna har ett tydligt eget ansvar – brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd.

Osby kommun har inte haft tillräckligt många ärenden inom markupplåtelse samt serveringstillstånd för att dessa ska kunna inkluderas i undersökningen.

Inom varje område har det ställts frågor kring sex kvalitetsfaktorer: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Frågorna har ställts till företagare som någon gång under det senaste året varit i kontakt med sin kommun.

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

--ANNONS___________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

finja bemix front

 

tåg i bergslagen

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.