SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS      |      SKICKA PRESSRELEASE                 
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta | 

                     

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri kommun och förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och motor Teknik Ekonomi och finans

 

 

 

 

 

 

| NYHETER TRANSPORT                                                                                                         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease     

        

 

Svenska bilägare luras på miljarder med statens godkännande!

 

Årligen besiktas ungefär 5,4 miljoner bilar i Sverige** av besiktningsföretag. Bilägare betalar ungefär 450 kr per besiktning. Varje bilägare kör i snitt uppskattningsvis 3 mil i snitt i onödan för att besiktiga sin bil.

 

Med hänsyn till miljön, varför ska svenska bilägare i Sverige åka drygt 16 miljoner mil i onödan för att besiktiga sin bil till en kostnad av 640 miljoner (40 kr/mil x 16 miljoner mil)? Varför ska vi släppa ut 274 000* ton koldioxid i onödan för att köra dessa 16 miljoner mil?

 

Varför ska bilägare behöva betala uppskattningsvis 2,4 miljarder i onödan för att köpa denna besiktningstjänst? Varför ska svenska bilägare behöva spendera 1,8 miljoner timmar i onödan och åka till en besiktningsstation? Samma bilägare åker till en verkstad och gör service på bilen. I serviceprotokollet ingår samma kontrollpunkter och dessutom betydligt fler kontrollpunkter, än under en besiktning som utförs av en besiktningstekniker.

På en bilverkstad är 100% av alla som arbetar där utbildade till mekaniker och tekniker (minst tre års utbildning). På ett besiktningsföretag är endast en bråkdel utbildade mekaniker. Besiktningsteknikerna är som regel utbildade i endast det som besiktningsföretaget får och ska kontrollera. Därför är utbildningarnas längd till besiktningstekniker endast 6 till 15 veckor.

 

Tror någon på fullt allvar att svenska verkstäder är sämre än Norska, Finska, Holländska och Brittiska verkstäder som får besiktiga bilar?

-Låt landets godkända verkstäder (GBV) svara för besiktningen. Det skulle spara både tid och pengar för bilägarna. Och medföra en bra insats för miljön, skriver Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) i detta debattinlägg.

 

*Källa utsläppsrätt.se

 

 
ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Transport

 

 

 

 

__ANNONS__________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.