SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                                            FÖLJ OSS PÅ TWITTER FÖR FLER NYHETER twitter
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri kommun och förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och motor Teknik Ekonomi och finans

 

 

streambim

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

Därför är din kundrelation viktigare nu än någonsin

 

 

Coronaviruset spridning över världen kommer att påverka vår ekonomi under en lång tid framöver. Över tid kommer vi att etablera nya rutiner både vad det gäller privatliv och arbetsliv, och sedan kommer nästa utmaning: våra kunder.

 

Coronaviruset spridning över världen skapar oro och osäkerhet. En stor del av är oron handlar om ekonomi och som företagare är det extra viktigt att både ta hand om sig själv – och sina kunder.

 

Dina kunder kan komma att höra av sig och fråga om anstånd med betalningar. Eller så kan betalningen utebli. I tider av kris vill vi alla hjälpas åt och ett sätt är att vara förberedd på hur du och dina medarbetare ska hantera uteblivna fakturor. Det gäller även gamla trogna kunder du känner sedan länge. De kan faktiskt gå i konkurs på grund av att deras kunder går i konkurs, kommentarer Richard Damberg, ekonom på UC.

-I osäkra tider tar även företagsbedrägerierna fart. Var uppmärksam och säkerställ att du bevakar företagshändelser i ditt eget bolag, för att minimera risken att någon försöker begå ett ägarbyte eller adressändring, och därigenom kunna begå brott, avslutar Richard Damberg.

 

UC:s tre tips:

  • Se upp för bedragare
    Osäkra tider utnyttjas av bedragare. De kartlägger företag och fiskar efter information för att utnyttja det stressade läge som har uppstått på många arbetsplatser. Något som kommer att öka är falskmejl om skatteåterbäring, där avsändaren försöker få tag i företagets kontouppgifter. Är det bråttom eller låter för bra för att vara sant; stanna upp och tänk efter. Säkerställ även att ni bevakar aktuella företagshändelser i ert eget bolag, för att minska risken att någon försöker göra ändringar för att därefter begå brott.
  • Kartlägg dina kunder
    Identifiera dina riskkunder. De finns antagligen i riskbranscher som restaurang, hotell, researrangörer, viss tillverkande industri, eventsektorn, bygg, åkerier och detaljhandel (med undantag för livsmedel som har haft ett uppsving senaste veckan.) Finns det kunder som borde ha förskottsbetalning som krav? Gå igenom dem du har störst affärsrisk med och ställ krav. Om du accepterar en sen betalning så ställ också krav på information. Gå igenom kundens situation tillsammans och kom överens om en plan med information och betalningar med datum.
  • Skär i kostnaderna
    Att skära i kostnader är svårt men ett måste om uppdragen viker. Kontakta din företagsbank och prata om ditt läge. De uppskattar öppenhet och det stärker förtroendet för dig. Har du amorteringslån kan du be om amorteringsfrihet för att stärka din kassa. Det kommer att bedömas individuellt men det är alltid bättre att ta upp frågan i god tid. 

Källa UC

 

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

--ANNONS___________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

finja bemix front

 

tåg i bergslagen

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.