MÄSSOR       |     SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                                            FÖLJ OSS PÅ TWITTER FÖR FLER NYHETER twitter
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri kommun och förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och motor Teknik Ekonomi och finans

 

 

eab

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

Hälften av svenskarna kan tänka sig ett köpfritt år – SCB bekräftar trenden: Minskat tryck på sällanköpshandeln

 

 

56 procent av svenskarna har saker i sina hem som de inte använder sig av. Nästan lika många skulle kunna tänka sig att helt avstå från att handla nyproducerade saker i ett års tid. – Detta är ett starkt bevis på att vi står inför ett stort skifte i synen på vår konsumtion, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

 

När drygt 1000 personers konsumtionsbeteende kartlades av Tradera i en färsk Demoskop-undersökning svarade hela 48 procent att de skulle kunna tänka sig ett nyköpsfritt år – alltså att helt avstå från att köpa nyproducerade kläder, möbler, inredning och saker. Denna trend såg sin början redan förra hösten då Tradera tillsammans med branschorganisationen Avfall Sverige rapporterade om att en tredjedel kände sig konsumtionströtta. Och nu har siffran stigit.

 

– Att en så pass stor mängd människor skulle kunna tänka sig att helt avstå inköp av nyproducerade varor under en så pass lång tid är en sensationell siffra. Det bevisar ännu en gång att vi är trötta på slit och släng-mentaliteten och att det finns andra intressen och drivkrafter hos svenska folket som inte endast innebär nytt, nytt, nytt, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Enligt samma undersökning från Demoskop svarar drygt hälften (56 %) att de har fler saker i sina hem än vad de önskar, men önskan om ett mer spartanskt leverne är alltså på ingång. Sex av tio tillfrågade vittnar om att de inte särskilt ofta handlar nyproducerade varor vilket är ett tydligt bevis på att vi har börjat tröttna på dessa typer av inköp. Dock vittnar 16 procent om att de ofta handlar nya prylar. 

Trenden bekräftas av SCB


Det minskade trycket på sällanköpshandeln bekräftas även av Statistiska Centralbyrån som enligt sin månadsrapport från februari i år vittnar om en avtagande konsumtion. Överlag kan de se en tydlig avmattning inom detaljhandeln både under 2017 och 2018 vid jämförelse med åren strax innan. Minskningen sker i just sällanköpskategorin – handeln som avser kläder, skor, möbler och elektronik. Ett konkret exempel är 2018 års julhandeln som föregående år inte slog några försäljningsrekord, något som man vanligtvis kan räkna med. 

 

– Förra årets julklapp var det begagnade plagget. Det är ett starkt bevis på att vi står inför ett stort skifte i synen på vår konsumtion och tänker allt oftare “Behöver jag verkligen köpa nytt, kanske finns det ett begagnat alternativ?” oavsett om det handlar om kläder, inredning eller elektronik, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.

 

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

--ANNONS___________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.