SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                                            FÖLJ OSS PÅ TWITTER FÖR FLER NYHETER twitter
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri kommun och förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och motor Teknik Ekonomi och finans

 

 

eab

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

 

Ingen Greta-effekt på företagens inköp

 

Varannan anställd i det privata näringslivet upplever att arbetsgivaren under 2019 blev mer medveten om värdet av återanvändning. Trots det har miljön förlorat i betydelse när företag gör sina inköp. Det visar en ny undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av PS Auction.

 

Allt större fokus på konsumtionens påverkan på klimatet har höjt de svenska företagens medvetenhet om återanvändning. Men de nya insikterna har svårt att slå igenom hos företagens inköpsavdelningar.

I en undersökning baserad på Demoskops Iniziopanel svarar 49 procent att företaget de arbetar på blivit något eller mycket mer medvetet om värdet av återanvändning.

 

- Det stämmer med våra erfarenheter. Klimatdebatten, med starka opinionsbildare som Greta Thunberg, har förändrat många av våra företagskunders inställning till konsumtion. Men fler borde gå från tanke till handling, säger Per Henriksson, vd för PS Auction.

I enkäten deltar 1 151 personer, varav 883 har inflytande över beslut om inköp av utrustning till svenska företag.

71 procent uppger att de kan tänka sig att köpa begagnad utrustning. Det är oförändrat jämfört med när samma undersökning genomfördes 2017. Klimatdebatten har inte gjort någon skillnad i detta avseende.

 

Trenden för hur inköpsbeslut fattas är negativ vad gäller miljön. 43 procent uppger att miljömedvetande och samhällsansvar (CSR/corporate social responsibility) är en ganska eller mycket viktig del av beslutet. Det är fem procentenheter lägre än för två år sedan (48 procent).

- Det är överraskande och anmärkningsvärt. Utvecklingen borde gå spikrakt åt andra hållet. Vår vision är att fullt användbara saker aldrig någonsin mer ska gå till spillo, säger Per Henriksson.

 

- Vi ser en kraftigt ökad efterfrågan bland våra kunder på att sälja och köpa begagnad utrustning. Men i ett större samhällsperspektiv behöver företag konsumera mer genomtänkt och ta ökat ansvar för hur varor säljs, köps, transporteras och används.

 

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

--ANNONS___________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

finja bemix front

 

tåg i bergslagen

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.