SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS       |     SKICKA PRESSRELEASE                                                                  FÖLJ OSS PÅ TWITTER OCH FACEBOOK FÖR FLER NYHETER    twitter    fb front                               
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |    

        

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri Kommun och Förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och Motor Teknik och IT Ekonomi och Finans

 

 

streambim

 

 

 

  | NYHETER                                                                                                                           -         Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease 


    

 

Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen

 

 

Coronasmäll för svensk livsmedelsindustri

 

 

Årets andra kvartal bjöd på en splittrad utveckling för svensk livsmedelsindustri. Den inhemska försäljningen nådde samma nivåer som under motsvarande period 2019 medan exporten sjönk till rekordlåga indexnivåer. Ett glädjepiller var dock att norrmännen tröstköpte svenska livsmedel i Norge när de förhindrats passera gränsen till Sverige för att handla. Totalt har svensk livsmedelsproduktion – i motsats till vad många trott – minskat under coronakrisen. Detta enligt Livsmedelsföretagens konjunkturundersökning för andra kvartalet 2020.

 

Den inhemska försäljningen av svenska livsmedel har under andra kvartalet 2020 nått upp till samma volymer som under motsvarande period 2019. Även juli månad förefaller ha utvecklats stabilt i relation till föregående år. På hemmarknaden ökade leveranserna till dagligvaruhandeln medan de föll drastiskt till hotell- och restaurangsektorn.

 

– Det är tydligt att de ökade leveranserna till dagligvaruhandeln under sommaren i viss mån kompenserat för det stora bortfallet till hotell och restaurangsektorn, på sammanräknad nivå. Men många producenter har liten eller ingen försäljning till dagligvaruhandeln. För dessa företag har krisen inom den svenska besöksnäringen varit ytterst kännbar, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Sammantaget minskade produktionen av livsmedel under kvartalet när hemma- respektive exportleveranserna summeras. Detta märks även i Statistiska Centralbyråns industriproduktionssiffror, vilka pekar på ett tioprocentigt volymtapp under perioden. Ett så stort produktionsbortfallfall går dock inte att utläsa av Livsmedelsföretagens undersökning.

 

 

"Coronasmällen för exporten av förädlade livsmedel är tyvärr inte särskilt förvånande. Det vi kan glädjas åt är att norrmännen trots en strypt gränshandel visar hur mycket de uppskattar svenska livsmedel, genom ökad import"

 

 

– Det finns en bild av att livsmedelsindustrin täljt guld under coronakrisen. Det stämmer tyvärr inte. Rekordnoteringarna från dagligvaruhandeln innebär dessvärre inga rekordnoteringar från svenska leverantörer, som också är beroende av andra försäljningskanaler, kommenterar chefekonom Carl Eckerdal

 

Coronasmäll för exporten

 

Livsmedelsexporten har sedan EU-inträdet ökat stadigt och under 2019 exporterades en tredjedel av alla svenskproducerade livsmedel. Coronakrisen ser ut att bryta denna positiva trend. I mars rapporterade många livsmedelsföretag om ett brant tapp i exportefterfrågan och utveckling har sedan dess varit fortsatt svag.

Exkluderat tobak, fisk och oförädlat spannmål minskade exportvärdet av förädlade livsmedelsprodukter med 4,5 procent under andra kvartalet (räknat på årstakt), enligt statistik från SCB.

 

Minskad gränshandel ökar exporten till Norge

 

Sverige exporterade livsmedel till 133 länder runt om i världen under andra kvartalet 2020. Bland länderna på topp 20 föll exporten till 13 och ökade till sju. Till Norge ökade livsmedelsexporten med knappa 10 procent. När norrmännen inte haft möjlighet att åka över gränsen så har man istället handlat svenskproducerade livsmedel, till ett högre pris, i norska butiker. Exempelvis ökade exporten av svenskproducerat chokladgodis till Norge med 20 procent under perioden.

 

– Coronasmällen för exporten av förädlade livsmedel är tyvärr inte särskilt förvånande. Det vi kan glädjas åt är att norrmännen trots en strypt gränshandel visar hur mycket de uppskattar svenska livsmedel, genom ökad import, säger chefekonom Carl Eckerdal.

 

Stort exporttapp till Tyskland – till följd av minskad jojohandel

 

Efter de nordiska grannländerna, som allt jämt utgör topp tre som exportmottagare av svenska livsmedel, kommer Tyskland som nummer fyra. Dit föll dock den svenska livsmedelsexporten med 25 procent under årets andra kvartal. Detta beror till stor del på att exporten av alkoholhaltiga drycker minskade med hela 75 procent under kvartalet. Mycket av den svenska öl som exporteras till Tyskland återvänder nämligen till Sverige när svenska gränshandelsfyndare fyller sina bagageutrymmen. Denna så kallade jojohandel, där svenska alkoholhaltiga drycker exporteras för att sedan säljas tillbaka till Sverige, fick dock ett effektivt stopp i och med coronakrisens reserestriktioner.

 

Ökad export av alkoholfria drycker till Kina

 

Utanför Europa kan noteras att exporten till Kina växer snabbt och har ökat med hela 23 procent. Det är primärt växtbaserade drycker som ligger bakom tillväxten med en ökning på drygt tio gånger fjolårets nivå. Med den tillväxten i ryggen kvalar Kina in på plats tio över de största exportmottagarna av svenskproducerade livsmedel.

 

ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Nyheter
 

 

 

 

 

 

 

 

--ANNONS___________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

jämställdhetsmyndigheten front

 

svepark

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.