SÖK EN VARA ELLER TJÄNST      |      TIPSA OSS      |      SKICKA PRESSRELEASE                                                                                    FÖLJ OSS PÅ TWITTER OCH FACEBOOK FÖR FLER NYHETER    twitter    fb front  
ata  

AtaMedia

  | Svensk FöretagsFakta |

              

Hem Om oss FöretagsFakta Kontakta oss  Industri Kommun och Förvaltning  Bygg och Fastighet Transport och Motor Teknik och IT Ekonomi och Finans

 

 

 

 

 

 

| NYHETER EKONOMI                                                                                           Kommentera artikel          Skicka nyheter/pressrelease                                    

        

 

Klas Rutberg, ansvarig för Retail Banking-området på Capgemini Invent

Fortsatt tryck på bankerna att förbättra kundupplevelsen och uppdatera befintlig IT-infrastruktur med ny teknologi

 

Bankerna upplever ett fortsatt stort tryck att förbättra sina tjänster då nya aktörer, som exempelvis FinTechs specialiserade på att leverera högklassiga kundupplevelser, fortsätter att ta marknadsandelar. Det visar World Retail Banking Report 2020 (WRBR) publicerad idag av Capgemini och Efma. Rapporten visar även att banker som nyligen gjort investeringar i nya digitala plattformar anser att det skapar bättre förutsättningar att öka intäkter, skapa nya tjänster och förbättra effektiviteten.

Den globala rapporten visar följande:

 

Bankerna är fortsatt fast gamla IT-system med sedan länge passerat bäst före-datum Situationen är densamma för många banker. De känner sig fast i gamla IT-system och ett spindelnät av kopplingar dem emellan vilket medför utmaningar att enkelt anamma ny teknologi. Det i sin tur skapar utmaningar med att utveckla den upplevelse som dagens kunder förväntar sig. Utöver detta finns det dessutom ofta en obenägenhet hos beslutsfattare att investera i ny teknologi på grund av höga investeringskostnader, samt även en osäkerhet om huruvida initiativen faktiskt kommer uppfylla det förväntade värdet.

 

 

"Kunderna förväntar sig idag att få samma typ av kundupplevelse hos sina banker som de vant sig vid från teknikjättar och FinTechs. Bankerna vill men upplever samtidigt svårigheter med att uppfylla kundernas förväntningar då de gång på gång stöter på problem med gammal infrastruktur"

 

 

Partnerskap och Open Banking är viktiga komponenter för en lyckad transformation

Rapporten visar på att bankerna kan övervinna en del av utmaningarna med gamla IT-system genom att skapa strategiska samarbeten med FinTechs som tillför nya innovativa tekniska lösningar. Mer än hälften av de beslutsfattare som intervjuats anser att en stegvis modernisering och utbyte av gammal teknologi med hjälp av noga utvalda samarbetspartners är vägen framåt för dem. Dessa partnerskap ses också som viktiga acceleratorer i moderniseringen av teknologi, då det ofta tar över två år om man gör det på egen hand medan samma förändring kan ta under ett år med hjälp av rätt partner.

 

Plattformsmodeller skapar nya intäktskällor och skapar ett nytt helt nytt digitalt ekosystem inom finansmarknaden

Banker som börjar använda sig av olika plattformsmodeller kan utöka sin räckvidd på marknaden, öka effektivitet och lönsamhet samt erbjuda differentierade, personliga tjänster jämfört med sina konkurrenter. Ett genomtänkt och stegvis skifte mot en plattformsbaserad modell gör att banker kan skapa nya affärsmodeller och intäktsströmmar.

 

”Kunderna förväntar sig idag att få samma typ av kundupplevelse hos sina banker som de vant sig vid från teknikjättar och FinTechs. Bankerna vill men upplever samtidigt svårigheter med att uppfylla kundernas förväntningar då de gång på gång stöter på problem med gammal infrastruktur. Dessutom är dessa satsningar ofta kopplade till stora investeringar där man redan från början har en stor osäkerhet i om initiativet faktiskt kommer resultera i den förväntade nyttan av investeringen, säger Klas Rutberg, ansvarig för Retail Banking-området på Capgemini Invent. "Vi börjar se att fler banker som nu investerar i modernisering av sin gamla systempark gör det med samarbetspartners och att man i samband med det tar sikte mot nya intäktsströmmar och affärsmodeller." avslutar Klas Rutberg

 

Källa: Capgemini Invent

 
 
ata   ATA Media                                                                                                                                                                       Ämne: Ekonomi

 

 

'__ANNONS__________________________

jernkontoret

 

boetten

 

eldon

 

uppsala

 

veo

 

solelgrossisten

 

swid

 

e on

 

wps

 

mec

 

swede wheel

 

structor

 

bravida säkerhet

 

noxor

 

kornetsakustik

 

incert

 

elitfönster

 

science village scandinavia

 

toyota

 

outlander

 

hedin bil

 

kylservice

 


 

 

 

Copyright © ATAgruppen. Alla rättigheter reserverade Användarvillkor. Integritetspolicy.